Foutmeldingen bij het versturen van e-mail
Een korte toelichting bij de meestvoorkomende foutmeldingen bij het versturen van e-mail via de uitgaande mailserver van NederHost.
Inhoud
- 1 535 5.7.8 Error: authentication failed
- 2 553 5.7.1 <e-mailadres>: Sender address rejected: not owned by user popXXXXX
- 3 554 5.7.0 Reject, id=XXXXXX-XX - INFECTED: Virusnaam - virus gedetecteerd
- 4 554 5.7.0 Reject, id=XXXXXX-XX - UBE - e-mail geblokkeerd door filter (lijkt op spam)
- 5 554 5.7.1 <e-mailadres>: Recipient address rejected: Access denied
535 5.7.8 Error: authentication failed
Het wachtwoord waarmee je probeert in te loggen voor het versturen van e-mail is onjuist. Controleer de gegevens; deze zijn identiek aan die voor het ophalen van e-mail.
553 5.7.1 <e-mailadres>: Sender address rejected: not owned by user popXXXXX
Je probeert e-mail te sturen met een afzenderadres dat niet hoort bij de gebruiker waarmee je bent ingelogd. Je kunt alleen e-mail versturen vanaf het e-mailadres dat is gekoppeld aan je mailbox, en het is noodzakelijk met de juiste gebruiker in te loggen.
- Als het genoemde e-mailadres door NederHost wordt beheerd dan is het waarschijnlijk nodig om een tweede account in te stellen voor het versturen van e-mail. De inloggegevens voor het versturen van e-mail zijn hetzelfde als die voor het ophalen.
- Als het genoemde e-mailadres niet door NederHost wordt beheerd dan kun je de mail versturen via de mailserver van de beherende partij.
De gebruikersnaam in de melding is altijd de interne gebruikersnaam van de vorm popXXXXX of batXXXXX - ook als je inlogt met je e-mailadres als gebruikersnaam.
554 5.7.0 Reject, id=XXXXXX-XX - INFECTED: Virusnaam - virus gedetecteerd
Er is een virus gedetecteerd in een attachment bij uw e-mail. Dit duidt waarschijnlijk op een serieus probleem op het apparaat waarmee u e-mail probeert te sturen.
554 5.7.0 Reject, id=XXXXXX-XX - UBE - e-mail geblokkeerd door filter (lijkt op spam)
De e-mail die je probeert te sturen lijkt op spam en is daarom geweigerd door de server voor uitgaande e-mail. Over het algemeen heeft het weinig zin om de e-mail in deze vorm te sturen omdat deze aan de kant van de ontvanger waarschijnlijk alsnog wordt geweigerd. Veel voorkomende redenen voor het weigeren van legitieme e-mail zijn:
- E-mail met attachments of afbeeldingen maar zonder tekst.
- HTML-mail zonder platte tekst-versie.
- Ontbrekende mailheaders zoals Date.
NederHost kan eventueel voor je nagaan waarom een specifiek bericht is geweigerd; geef in dat geval je e-mailadres en de code na id= uit de melding door.
554 5.7.1 <e-mailadres>: Recipient address rejected: Access denied
Je probeert e-mail te sturen zonder eerst in te loggen op de mailserver voor uitgaande e-mail. Stel SMTP-authenticatie in en gebruik voor het inloggen dezelfde inloggegegevens als voor het ophalen van e-mail. Het getoonde e-mailadres is het adres van de beoogde ontvanger maar dat heeft geen relevantie bij deze melding.