E-mail komt niet meer binnen op mijn mailserver

Probleem

E-mail wordt niet meer afgeleverd op de mailserver. Een testbericht naar de betreffende domeinnaam is ook na 15 minuten nog niet aangekomen.

Oorzaak en oplossingen

Controleer of de e-mail in de mailqueue staat door in te loggen op Secure Webmail.

E-mail staat in Postvak IN

Als de e-mail in Postvak IN blijf staan dan is er een tijdelijk (communicatie-)probleem met de kantoorserver, bijvoorbeeld:

  • Er is een tijdelijk probleem op de kantoorserver die het verwerken van e-mail verhindert. Als de kantoorserver een melding als "452 4.3.1 Insufficient system resources" retourneert dan houdt NederHost de e-mail vast. Deze specifieke melding duidt overigens meestal op een volle schijf op een Exchange-server.
  • Het IP-adres van de server is veranderd. Verander in dat geval het IP-adres waarop NederHost de e-mail moet afleveren door de instelling in Mijn NederHost aan te passen.
  • Er is een ander probleem met de internetverbinding of een firewall die staat geconfigureerd voor de kantoorserver. Controleer of de IP-adressen die horen bij bsmtp-network.nederhost.net toegang hebben tot de server.
  • Als de kantoorserver zeer lang offline is geweest dan kan het in sommige gevallen even duren voor de aflevering van e-mail weer op gang komt, zeker als eerst een grote hoeveelheid oudere berichten moet worden afgeleverd.

E-mail staat in map 'Rejected'

Als de e-mail in de map 'Rejected' staat dan is deze actief geweigerd door de kantoorserver, en moet de oorzaak te vinden zijn in het logboek van de kantoorserver. Veel voorkomende oorzaken hiervan zijn:

  • Een volle mailbox voor een gebruiker.
  • E-mail voor een niet-bestaande mailbox (wellicht een configuratiefout op de kantoorserver).
  • Een anti-spam appliance blokkeert de ontvangst van e-mail. Neem zonodig uitzonderingen op voor de NederHost-mailservers.

E-mail is niet terug te vinden

Als de e-mail in zijn geheel niet is terug te vinden in Secure Webmail dan ontvangt NederHost het testbericht ook niet. Controleer in dat geval het volgende:

  • Controleer in Mijn NederHost bij de instellingen van de batched SMTP-queue het logboek van e-mail die door het mailfilter is geweigerd.
  • Controleer de vrije schijfruimte in de queue. De 2 GB ruimte is normaliter ruim voldoende maar kan toch vollopen als er gedurende langere tijd veel e-mail wordt geweigerd.
  • Zijn de MX-records recent gewijzigd? Controleer dan of deze wijziging correct is - als er een MX-record met een lagere waarde in het preference-veld is toegevoegd dan wordt e-mail eerst bij die mailserver aangeboden. In principe worden bij batched SMTP de MX-records door nederHost beheerd en is het niet nodig deze zelf aan te passen.

Kom je er niet uit? Neem dan contact op met NederHost. Geef indien mogelijk een voorbeeld van een niet-afgeleverde e-mail (adres van verzender en ontvanger en bij benadering het tijdstip waarop de e-mail is verzonden). We zoeken het dan graag voor je uit.