Uitfasering FTP: veelgestelde vragen
Wat gaat er gebeuren?
NederHost stopt de ondersteuning voor FTP en onversleutelde verbindingen met de mailservers. Zie voor meer informatie de aankondiging van 17 februari.
Waarom stopt NederHost met ondersteuning voor FTP?
FTP is een oud en onnodig complex protocol dat vaak problemen geeft op netwerken waar gebruik wordt gemaakt van NAT of een firewall. Voor het loadbalancen van FTP zijn bij NederHost aanpassingen aan het netwerk uitgevoerd die niet langer wenselijk zijn. Bovendien kan FTP zonder versleuteling worden gebruikt en is de ondersteuning van versleutelde FTP-verbindingen door FTP-programma’s niet altijd even goed.
Wat moet ik veranderen?
In de meeste gevallen maak je waarschijnlijk zonder het te weten al gebruik van SFTP; je hoeft dan niets te veranderen. NederHost stuurt iedereen die nog wel via FTP inlogt een bericht.
Als je een bericht van NederHost hebt ontvangen dat je nog inlogt via FTP dan is het nodig om de manier waarop je inlogt aan te passen. Alle gangbare FTP-programma's ondersteunen ook SFTP. In de meeste gevallen is het voldoende om het protocol te wijzigen van FTP of FTP-SSL naar SFTP. Als je een URL gebruikt om in te loggen dan pas je ftp:// aan het begin aan naar sftp://. Als er een poortnummer is opgegeven dan moet dit worden gewijzigd van 21 naar 22.
Een stap-voor-staphandleiding is voor de meestgebruikte FTP-programma's beschikbaar via onderstaande link:
FTP wijzigen naar SFTP in de meestgebruikte FTP-programma's
Wanneer zet NederHost FTP definitief uit?
We gaan iedereen die nu nog FTP gebruikt eerst helpen met de overstap naar SFTP of SCP. Pas als we zien dat er niet meer wordt ingelogd via FTP gaan we het uitzetten. Het is de bedoeling om dat in april of mei te kunnen doen.
Is SFTP hetzelfde als FTPS of FTP-SSL?
Nee, dit zijn andere protocollen. FTPS en FTP-SSL zijn versleutelde versies van het FTP-protocol (via poort 21) en functioneren in veel gevallen niet vanachter firewalls. SFTP is gebaseerd op het SSH-protocol (via poort 22) en wordt niet gehinderd door firewalls of NAT.
Ik kom er niet uit, wat nu?
Neem contact op met NederHost en geef hierin aan welke software je gebruikt en tegen welk probleem je oploopt. We zullen zorgen dat het probleem wordt opgelost vóórdat we aan onze kant iets veranderen.
Is je vraag nog niet beantwoord?
Raadpleeg de uitgebreide kennisbank gevuld met bijna twintig jaar aan hostingervaring. Toch nog niet geholpen? Neem dan contact op met NederHost.