Aanvullende verklaring netwerkstoring

14 augustus 2014

Inmiddels is meer duidelijk over de netwerkstoring van afgelopen dinsdag waardoor o.a. NederHost niet bereikbaar was vanaf een groot aantal ISPs.

De storing, die grote delen van het internet platlegde, werd veroorzaakt door een probleem in de opslag van routetabellen door o.a. Cisco-routers. Routes worden automatisch uitgewisseld met BGP. Recentelijk is het aantal routes toegenomen, met een plotselinge toename afgelopen dinsdag waardoor sommige Cisco-routers onvoldoende opslagruimte hadden voor het verwerken van de wijzigingen. Hierdoor werden verschillende netwerken onbereikbaar vanaf specifieke andere netwerken.

In geval van NederHost betekende dit dat we onbereikbaar waren vanaf o.a. Ziggo, KPN, Online.nl en UPC. Vanuit de meeste andere netwerken was er echter geen probleem. Omdat de storing werd veroorzaakt door apparatuur bij diverse providers en netwerken kon dit probleem niet door NederHost of door onze leverancier worden opgelost, waardoor het langer duurde voor de problemen allemaal waren verholpen.

Onze netwerkleverancier Proserve maakt ook gebruik van Cisco-apparatuur en heeft afgelopen dinsdag spoedonderhoud uitgevoerd om verdere storingen te voorkomen. Dit onderhoud stond oorspronkelijk gepland voor later in augustus maar door de plotselinge toename van het aantal via BGP gepubliceerde routes is dit naar voren gehaald.

Meer informatie kunt u vinden op onderstaande nieuwssites: